Kun on niin märkää, sipuleista puolet märkänee. Olen onnistunut osan pelastamaan, mutta silti. Tilli märkäni myös. Luulin, että se olisi helppo kasvattaa kuin mikä, mutta näköjään sekin voi pilaantua. Myyrä syö porkkanat. Laitoimme sellaisen piipittävän karkottimen, mutta voin kuvitella kuinka elukka vain naureskelee kolossaan ja jammailee piipityksen tahtiin. On sille kelvannut jokunen punajuurikin. Pinaatti kasvaa huonosti, vaikka olen sitä onnistunut vähän pakastamaan. Pavutkin ovat vielä ihan pieniä. Pavut ja pinaatti ovat olleet luottokasvejani, joista olen aina saanut satoa ihan liiaksi asti. Avomaankurkut vasta kukkii, eivät varmasti ehdi tehdä mitään. Kesä kurpitsat ovat pieniä ja osa mätänee ja isot kurpitsat eivät ehdi kasvaa ollenkaan.  Jotain sentään onnistuu: kaalit on isoja kellikoita ja herneitä olen kerännyt. Ja perunakin näyttää lupaavalta, eivätkä ole edes rupisia. Yrttejä olen kuivannut: salviaa, minttua, oreganoa, rosmariinia, timjamia, lipstikkaa ja lehtipersiljaa. Ja mustiaviinimarjoja tuli ennätys määrä keitin 30 l mehua ja vielä on muutama pikku pensas keräämättä, taitaa räksät saada ne. Saa nähdä ehditäänkö kerätä karviaiset. Ovat vielä osittain raakoja. No olihan tuossa kasvimaassa jotain hyvääkin. Ai niin kasvihuoneen tomaatit ei taida ehtiä kypsyä, vaikka raakileita on aika paljon.

1850901.jpg

Tässä tämä masentava viidakko.